Komentarz do art. 460 ustawy

Komentarz do art. 460 ustawy

  1. Unieważnienie umowy na podstawie przesłanek wymienionych w art. 457 ust. 1 ustawy może nastąpić z inicjatywy wykonawcy. W przeciwieństwie do Prezesa UZP wykonawca nie może żądać unieważnienia zmiany umowy dokonanej niezgodnie z przepisami ustawy.
  2. Przepis nie precyzuje, do jakiego organu może wystąpić wykonawca w celu dochodzenia unieważnienia umowy. Należy to jednak uznać za przeoczenie ustawodawcy i – odwołując się przez analogię do trybu unieważnienia umowy z inicjatywy Prezesa UZP przez sąd – przyjąć, że również unieważnienie umowy z inicjatywy wykonawcy jest dokonywane przez sąd.
  3. Wykonawca, występując do sądu o unieważnienie umowy, musi udowodnić, że ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia.
  4. Można domagać się unieważnienia umowy w przypadkach wskazanych w art. 457 ust. 1 ustawy. Odnoszą się one do czterech grup naruszeń przepisów p.z.p. dotyczących:
    • udzielenia zamówienia, zawarcia umowy ramowej lub ustanowienia dynamicznego systemu zakupów bez poprzedzenia tego odpowiednim ogłoszeniem w Biuletynie Zamówień Publicznych lub Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
    • zawarcia umowy w okresie standstill (okres, w którym podmiotom posiadającym interes prawny przysługują środki zaskarżenia) oraz ewentualnie w trakcie postępowania odwoławczego, jeżeli takowe zostanie wszczęte,
    • zawierania umów ramowych z większą niż jeden liczbą wykonawców oraz umowy ramowej w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa na okres dłuższy niż 7 lat,
    • udzielenia zamówienia w ramach dynamicznego systemu zakupów z naruszeniem przepisów ustawy.
  5. Unieważnienia umowy na podstawie omawianego przepisu można żądać w ciągu 4 lat od dnia zawarcia umowy o zamówienie. Jest to termin stosunkowo długi, biorąc pod uwagę, że umowy o zamówienie zasadniczo zawierane są na 4 lata – z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie.
  6. To, że ustawa przewiduje szczególny tryb uchylenia skutków prawnych umowy z przyczyny naruszenia szczególnych regulacji dotyczących zamówień publicznych wymienionych w omawianym przepisie, nie oznacza, że w odniesieniu do takich umów nie znajdą zastosowania przepisy k.c. dotyczące bezwzględnej nieważności umowy.Jeśli więc zachodzi przypadek bezwzględnej nieważności umowy z innych przyczyn niż dotyczące wymienionych naruszeń procedur udzielania zamówień publicznych, strony umowy, jak też inne podmioty posiadające interes prawny, będą uprawnione do występowania z powództwem o stwierdzenie nieważności umowy w trybie i na zasadach określonych treścią art. 189 k.p.c.
29.09.2020
29.09.2020
Hanna Drynkorn