Komentarz do art. 609 ustawy

Komentarz do art. 609 ustawy

  1. Artykuł 609 wskazuje na dwa sposoby zakończenia kontroli doraźnej – poprzez negatywny (w sensie: niepotwierdzający uzasadnionych przypuszczeń naruszenia przepisów ustawy) wynik postępowania wyjaśniającego albo po przeprowadzeniu pełnego postępowania kontrolnego, zakończonego informacją o wyniku kontroli.
  2. Pierwszy sposób zakończenia kontroli doraźnej został szeroko omówiony w komentarzu do art. 608. Powtarzając tu jedynie skrótowo, jeśli nie potwierdziło się uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub konkursie doszło do naruszenia przepisów ustawy, które mogło mieć wpływ na jego wynik, Prezes Urzędu kończy kontrolę na etapie postępowania wyjaśniającego, przekazując informację o braku podstaw do dalszego prowadzenia kontroli. Informacja taka jest ostateczna i nie podlega dalszemu kwestionowaniu czy zaskarżeniu.
  3. Jeśli postępowanie wyjaśniające daje asumpt do dalszego prowadzenia kontroli doraźnej, Prezes Urzędu przeprowadza cały szereg koniecznych czynności kontrolnych, w tym chociażby wskazanych w art. 605 w odniesieniu do dowodów możliwych do przeprowadzenia w ramach kontroli, co kończy się doręczeniem zamawiającemu informacji o wyniku kontroli.
  4. Zgodnie z omawianym przepisem informacja o wyniku kontroli powinna zawierać co najmniej określenie postępowania, które było przedmiotem kontroli, a także informację o stwierdzeniu naruszeń lub ich braku. Z kontroli jako takiej sporządza się też protokół, o którym mowa w art. 606.
  5. Zatrzymując się na chwilę nad sformułowaniem art. 609 ust. 1 pkt 2 lit. b, dochodzimy do wniosku, że samo przeprowadzenie kontroli nie musi oznaczać negatywnych skutków dla zamawiającego w postaci stwierdzenia naruszeń przepisów ustawy. Wskazany przepis wprost wskazuje, że w informacji o wyniku kontroli zawiera się „informację o stwierdzeniu naruszeń lub ich braku”. Jest to uzasadnione, mając na uwadze, że postępowanie wyjaśniające – prowadzone w początkowej fazie kontroli doraźnej – ustala jedynie „uzasadnione przypuszczenie” naruszenia przepisów ustawy, które w toku dalszych czynności wyjaśniających może się jednak okazać bezpodstawne, co nie pozwoli stwierdzić naruszenia przepisów ustawy i ukarać na tej podstawie.
  6. Ustęp 2 komentowanego przepisu precyzuje – podobnie jak w przypadku regulacji poprzednio obowiązującej – moment zakończenia kontroli w przypadku, w którym zamawiający wniesie zastrzeżenia do wyniku kontroli. W takiej sytuacji kontrola kończy się doręczeniem zamawiającemu informacji o ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń.
03.11.2020
03.11.2020