Komentarz do art. 620 ustawy

Komentarz do art. 620 ustawy

  1. Przepis przewiduje wysokość kar nakładanych przez Prezesa Urzędu na zamawiającego, który popełnił czyny zagrożone karą pieniężną. Treściowo regulacja ta stanowi dokładne powtórzenie art. 201 poprzedniego p.z.p., także jeśli chodzi o wysokość kar.
  2. W zależności od wartości zamówienia i tego, czy przekracza ona progi unijne i kwoty 10 milionów euro dla dostaw lub usług albo 20 milionów euro dla robót budowlanych, kara pieniężna może wynieść 3 000 zł, 30 000 zł albo 150 000 zł, przy czym należy przyjąć, że jest to kara za każde naruszenie z osobna. Przykładowo, gdyby zamawiający podlegający karom pieniężnym przeprowadził przetarg, w którym najpierw określiłby w sposób niekonkurencyjny warunki udziału w postępowaniu (art. 619 ust. 2 pkt 1 ustawy), co miałoby wpływ na wynik postępowania, a następnie zmieniłby umowę z naruszeniem przepisów ustawy (art. 619 ust. 1 pkt 2 ustawy), musiałby się liczyć z wymierzeniem dwóch kar w określonej wysokości. Dolegliwość takiej kary, szczególnie przy dużych wartościowo zamówieniach i wielości naruszeń, może być zatem znaczna.
  3. W odniesieniu do poprzedniej regulacji były wyrażane poglądy o nieadekwatności sztywnych wysokości kar pieniężnych (por. A. Matusiak, [w:] M. Jaworska (red.), Prawo zamówień publicznych. Komentarz, wyd. XI, Warszawa 2020, Legalis, w pkt B do art. 201 p.z.p.; o niemożliwości różnicowania kar w zależności od stopnia zawinienia zob. chociażby M. Stachowiak, [w:] W. Dzierżanowski, J. Jerzykowski, M. Stachowiak, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, wyd. VII, Warszawa 2018, LEX, w komentarzu do art. 201 p.z.p.). Z argumentem tym należy się zgodzić, tym bardziej gdy wziąć pod uwagę, że o pięciokrotnym wzroście wysokości kary (z 30 tys. zł na 150 tys. zł) może teoretycznie zdecydować przekroczenie danego progu o 1 euro.
  4. Ustawa nie przewiduje wprost możliwości różnicowania wysokości kar pieniężnych, należy się jednak zastanowić, czy takiej możliwości nie odnajdziemy w innych przepisach prawa. Kara pieniężna jest wymierzana w drodze decyzji administracyjnej (art. 621 ust. 1 ustawy), co nakazuje stosować do niej przepisy k.p.a. Wśród tych przepisów od 1 czerwca 2017 r. znajdują się ogólne przepisy o administracyjnych karach pieniężnych (art. 189a k.p.a. i nast.), między innymi przepis przewidujący przesłanki wymiaru kary w konkretnym przypadku (art. 189d k.p.a.). Czy może on znaleźć zastosowanie do kar wymierzanych na podstawie p.z.p.? Pomimo prawie trzech lat obowiązywania przepisów k.p.a. w orzecznictwie na podstawie dotychczasowych przepisów p.z.p. nie odnajdujemy na to pytanie odpowiedzi, gdyż dostępne orzecznictwo odnosi się do decyzji o nałożeniu kar wydanych jeszcze przed wejściem w życie powołanych przepisów k.p.a.
  5. W mojej ocenie jednakże, uwzględniając administracyjnoprawny charakter nakładanych kar pieniężnych na podstawie ustawy, można rozważyć zastosowanie powołanych przepisów k.p.a. Pod tym kątem regulacja p.z.p.– zarówno poprzednia, jak i obecna – wydaje się niepełna, nie przewiduje bowiem wszystkich elementów konstruowania kary administracyjnej przewidzianych w art. 189a § 2 k.p.a. (por. R. Stankiewicz, [w:] R. Hauser, M. Wierzbowski (red.), Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, wyd. VI, Warszawa 2020, Legalis, w Nb 2 do art. 189a k.p.a.: Celem wprowadzenia art. 189a § 2 KPA jest uzupełniające stosowanie przepisów KPA w tym zakresie, który nie został uregulowany odmiennie w przepisach odrębnych. Jeżeli któryś ze wskazanych aspektów regulacji dotyczącej kar (np. odstąpienie od nałożenia kary) nie został objęty regulacją ustawy odrębnej, wówczas zastosowanie znajdą odpowiednie przepisy KPA zawarte w komentowanym dziale. Jednocześnie, jeśli przepisy szczególne regulują określoną kwestię, np. wskazują przesłanki wymiaru kary, to wyłączone zostaje zastosowanie wszystkich przepisów KPA określających przesłanki wymiaru kary. Skoro bowiem ustawodawca w przepisach odrębnych ustaw uregulował kwestię kar administracyjnych kompleksowo albo uregulował dany "wycinek" tematyki stosowania kar administracyjnych, w tym konkretnie zakresie zastosowanie przepisów KPA powinno być wyłączone; podobnie R. Kędziora, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, wyd. V, Warszawa 2017, Legalis, w Nb 1 do art. 189a k.p.a.).
  6. W takiej sytuacji można by uznać, że przewidziane przepisami art. 620 ustawy wysokości kar to kwoty maksymalne, które Prezes Urzędu może redukować zgodnie z art. 189d k.p.a. Niestety, na przeszkodzie tej możliwości stawałoby sformułowanie przepisu, przewidującego sztywno określone wysokości kar. Generalnie bowiem w doktrynie panuje zgoda, że możliwość miarkowania kary administracyjnej odnosi się wyłącznie do sytuacji, kiedy przepis szczególny przewiduje swobodę organu administracji publicznej co do wymiaru administracyjnej kary pieniężnej i jedynie w zakresie, w jakim przepis szczególny nie określa dyrektyw wymiaru tej kary pieniężnej. Swoboda organu administracji publicznej w zakresie wymiaru administracyjnej kary pieniężnej może mieć miejsce tylko w tych przypadkach, gdy przepis szczególny nie przewiduje, że za naruszenie prawa wymierza się sprawcy naruszenia karę w wysokości ściśle określonej w ustawie (A. Wróbel, [w:] M. Jaśkowska, M. Wilbrandt-Gotowicz, A. Wróbel, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, wyd. VIII, Warszawa 2020, LEX, w Nb 2 do art. 189d k.p.a.). W tej sytuacji, przy obecnej redakcji przepisu, nawet w uzasadnionych przypadkach miarkowanie kary pieniężnej najpewniej nie będzie możliwe. De lege ferenda można jednak postulować, aby – nawet kosztem zwiększenia maksymalnej wysokości dla zamawiających – kary te zostały ustalone widełkowo („do”), co pozwoli Prezesowi Urzędu bardziej adekwatnie różnicować przypadki naruszenia i dolegliwość sankcji w postaci kary pieniężnej, zamawiającym zaś umożliwi powoływanie się na przesłanki wymiaru kary przewidziane k.p.a.
  7. Możliwe natomiast wydaje się odstąpienie od wymierzenia kary z powołaniem na art. 189f k.p.a., jeżeli zaistnieją przesłanki wskazane w tym przepisie (znikoma waga naruszenia i zaprzestanie naruszeń albo wcześniejsze ukaranie za to samo zachowanie, co raczej nie będzie miało miejsca w przypadku stosowania p.z.p.). Przyjmuje się, że Wykazanie jednej z powyżej określonych przesłanek skutkuje koniecznością odstąpienia przez organ od nałożenia kary (R. Stankiewicz, [w:] R. Hauser, M. Wierzbowski (red.), Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, wyd. VI, Warszawa 2020, Legalis, w Nb 2 do art. 189a k.p.a.). Jednocześnie p.z.p. nie zawiera odrębnej regulacji dotyczącej odstąpienia od kary pieniężnej. Tym samym powinna stosować się ogólna regulacja k.p.a. (art. 189a § 2 pkt 2 k.p.a. w zw. z art. 189f k.p.a.) i o takie odstąpienie zamawiający może wnioskować.
21.05.2020
21.05.2020