Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 391 ustawy
- Dynamiczny system zakupów jest przeznaczony dla zakupów ustandaryzowanych zaspokających bieżące potrzeby zamawiających. Zgodnie z przepisem art. 52(1) dyrektywy sektorowej w ramach dynamicznego systemu zakupów dokonywane mogą być zakupy bieżące produktów czy usług, których cechy, jako zakupów ogólnie dostępnych na rynku, spełniają wymagania instytucji zamawiających.
- Dynamiczny system zakupów w zamówieniach sektorowych organizuje się zgodnie z wybranymi przepisami dla dynamicznego systemu zakupów dla zamówień klasycznych (art. 316 i nast. ustawy). Wynika z tego, że w działalności sektorowej:
- ustanowienie dynamicznego systemu dotyczy zamówień o wartości powyżej porgów unijnych a udzielanie zamówień objętych systemem odbywa się w trybie przetargu ograniczonego, a system może być podzielony na kategorie (art. 316 ustawy),
- dynamiczny system zakupów realizowany jest jako w pełni elektroniczny proces zakupowy i cała komunikacja w ramach systemu odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (art. 317 ustawy),
- wnioski o dopuszczenie do udziału w dynamicznym systemie zakupów można składać w całym okresie ważności systemu (art. 319 ust. 2).
- Cechy szczególne realizacji systemu dynamicznego systemu zakupów w zamówieniach sektorowych dotyczą w szczególności terminów. Termin na złożenie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wynosi co do zasady 30 dni, ale może być skrócony do 15 dni. Natomiast termin na złożenie oferty może być przez zamawiającego uzgodniony ze wszystkimi wykonawcami uczestniczącymi w systemie. Tak uzgodniony termin musi każdemu z nich przyznawać tyle samo czasu na przygotowanie i złożenie oferty. W braku porozumienia termin na złożenie oferty to minimum 10 dni.
- Na podstawie odwołania do regulacji art. 320 – 322, art. 323 ust. 2 – 7 i art. 324 ustawy w zamówieniach sektorowych realizacja dynamicznego systemu zakupów odbywa się dokładnie tak samo jak w zamówieniach klasycznych.
- Wnioski o dopuszczenie do udziału w dynamicznym systemie zakupów są oceniane zgodnie z przyjętymi kryteriami kwalifikacji w terminie 10 dni, który może w uzasadnionych przypadkach zostać przedłużony do 15 dni.
- Przedłużenie terminu oceny wniosków musi być dostosowane do terminu przekazania zaproszeń do składania ofert na zamówienia objęte systemem, co oznacza, że przedłużony termin musi się zakończyć przed przekazaniem jakiegokolwiek zaproszenia do składania ofert.
- Podstawy odrzucenia wniosku o dopuszczenie do udziału w dynamicznym systemie zakupów uregulowane są w przepisach regulujących procedurę przetargu ograniczonego w art. 146 ust. 1 pkt 2 – 5 ustawy.
- W dynamicznym systemie zakupów wyłączona jest możliwość ograniczenia liczby zakwalifikowanych wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do udziału w systemie. Z tego względu zamawiający ma obowiązek zaprosić do złożenia oferty wszystkich wykonawców biorących udział w systemie.
- Jeżeli zamawiający podzielił system na kategorie produktów, robót budowlanych lub usług zgodnie z art. 316 ust. 2 ustawy w związku z art. 391 ust. 6 ustawy, ustanawia on kryteria kwalifikacji dla poszczególnych kategorii i według nich dokonuje oceny spełniania warunki udziału w postępowaniu dla poszczególnych kategorii.
- W okresie obowiązywania dynamicznego systemu zakupów zamawiający ma prawo żądać aktualizacji danych zawartych w JEDZ i w tym celu żądać od wykonawców złożenia nowego i aktualnego jednolitego dokumentu w terminie 5 dni roboczych.
- Minimalna treść zaproszenia do składania ofert określona jest w art. 323 ust. 3 w zw. z art. 391 ust. 6 ustawy.
- Wybór najkorzystniejszej oferty następuje na podstawie kryteriów określonych w ogłoszeniu o zamówieniu, które mogą być doprecyzowane w zaproszeniu do składania ofert.
- Na potrzeby udzielenia zamówienia objętego dynamicznym systemem zakupów zamawiający może przeprowadzić aukcję elektroniczną zgodnie z przepisami regulującymi ten tryb postępowania zawartymi w art. 227 – 238 ustawy.
- Zamawiający publikuje informację o udzieleniu zamówienia w ramach dynamicznego systemu zakupów w terminie 30 dni od dnia zakończenia postępowania lub od zakończenia kwartału. W tym ostatnim przypadku dokonuje publikacji o udzieleniu zamówień w tym kwartale.
- Katalogi elektroniczne to technika zakupowa, która ma ułatwić przeprowadzenie zamówień publicznych. Zgodnie z dyrektywą 2014/24/UE katalogi elektroniczne mogą być wykorzystane w każdym z trybów udzielenia zamówienia, ale najczęściej znajdą zastosowanie w przypadku umowy ramowej i dynamicznego systemu zakupów, jak przewidziano w ustawie.
- W przypadku dynamicznego systemu zakupów złożenie oferty w postaci katalogu elektronicznego może być obowiązkowe. Zamawiający może też zażądać przedstawienia katalogów elektronicznych na etapie wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. W takim przypadku zamawiający może udzielić zamówienia w oparciu o zaktualizowane katalogi elektroniczne, tj. przed udzieleniem zamówienia zaprosić wykonawców do ponownego złożenia katalogów albo pobrać informacje potrzebne do sporządzenia dostosowanej do zamówienia oferty z katalogów, które zostały już złożone – to ostatnie pod warunkiem, że o tej możliwości poinformował w ogłoszeniu o zamówieniu. Pobierając dane z katalogów elektronicznych, zamawiający ma obowiązek poinformować wykonawców o terminie takiego pobrania oraz wyznaczyć termin na ewentualne zakwestionowanie informacji w tak złożonej ofercie.