Komentarz do art. 333 ustawy

Komentarz do art. 333 ustawy

  1. Regulamin konkursu jest odpowiednikiem specyfikacji warunków zamówienia w postępowaniach o udzielenie zamówienia. Jest on udostępniany na stronie internetowej konkursu. Dostęp do niego, w myśl art. 340 ust. 3, musi być bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony. W powołanym przepisie został także określony okres, w którym regulamin powinien być dostępny dla zainteresowanych:
    • jeśli ogłoszenie publikowane jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej – od dnia publikacji ogłoszenia,
    • jest ogłoszenie jest publikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych – od dnia zamieszczenia w nim ogłoszenia o konkursie.
  2. W obu sytuacjach regulamin powinien być dostępny na stronie internetowej co najmniej do upływu terminu na składanie prac konkursowych. Niektóre z informacji umieszczanych w regulaminie dotyczą jednak etapu późniejszego, następującego po składaniu prac konkursowych, na przykład kryteriów oceny prac konkursowych, rodzaju i wysokości nagród czy terminu ich wypłacania. Choć w praktyce zamawiający z pewnością nie będą dążyli do usunięcia regulaminu ze strony internetowej w najszybszym możliwym terminie, warto, by uczestnicy zaopatrzyli się w jego kopię, by móc w przyszłości weryfikować poprawność działania zamawiającego, jeśli pojawią się wątpliwości, a regulamin nie będzie już dostępny na stronie internetowej.
  3. Ustawowy katalog elementów regulaminu jest obszerny, ale i tak zawiera on tylko minimalne wymagania co do jego treści. Zamawiający mają prawo umieścić w regulaminie dodatkowe informacje, które uznają za istotne dla przeprowadzenia konkursu.
  4. Zawartość regulaminu można podzielić na informacje o charakterze technicznym (m.in. nazwa i adres zamawiającego, sposób komunikacji), wymagania formalne (m.in. wymagania co do uczestników, podmiotowe środki dowodowe), dotyczące prac konkursowych i sposobu ich oceny (m.in. opis przedmiotu konkursu – zob. komentarz do art. 331, kryteria oceny, skład sądu konkursowego) oraz nagród i sposobu wykorzystania prac konkursowych (w tym informacje o prawach autorskich).
  5. Osobno wymieniono też elementy regulaminu, które powinny się w nim znaleźć, gdy nagrodą w konkursie jest zaproszenie do negocjacji w trybie z wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia. Regulamin powinien wówczas zawierać szereg informacji związanych z przyszłym postępowaniem o udzielenie zamówienia. Dzięki temu uczestnicy konkursu już przystępując do przygotowania pracy konkursowej lub składając wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie, mogą ocenić atrakcyjność proponowanej przez zamawiającego nagrody (termin zaproszenia do negocjacji, orientacyjny termin realizacji usługi, przedmiot usługi, istotne postanowienia umowy), jak również możliwość wzięcia udziału w przyszłym postępowaniu (przesłanki wykluczenia, warunki udziału w postępowaniu).
08.06.2020
12.08.2020
Hanna Drynkorn