Komentarz do art. 459 ustawy

Komentarz do art. 459 ustawy

  1. Prezes UZP może domagać się unieważnienia umowy na podstawie przesłanek wymienionych w art. 457 ust. 1 ustawy, jak również unieważnienia zmiany umowy dokonanej niezgodnie z przepisami ustawy (tego ostatniego uprawnienia nie ma wykonawca).
  2. Choć Prezes UZP korzysta z powyższego uprawnienia z urzędu, to oczywiście nie ma przeszkód, aby skorzystał z niego na wniosek jednej ze stron danej umowy lub osoby trzeciej.
  3. Po nowelizacji ustawy z dnia 27.11.2020, warunkiem domagania się unieważnienia umowy przez Prezesa UZP nie jest już jak dotychczas - zarówno w obecnej jak i w poprzedniej ustawie - wpływ czynności lub zaniechania zamawiającego na wynik postępowania lub możliwość wystąpienia takiego wpływu.
  4. Innymi słowy, Prezes Urzędu w obecnym stanie prawnym może wystąpić do sądu o unieważnienie zmiany umowy dokonanej z naruszeniem art. 454 i art. 455 lub umowy, o której mowa w art. 457 ust. 1 niezależnie od tego czy ww. naruszenia miały lub mogły mieć wpływ na wynik postępowania.
  5. Prezes UZP może domagać się unieważnienia umowy w ciągu 4 lat od dnia zawarcia umowy o zamówienie. Jest to termin stosunkowo długi, biorąc pod uwagę, że umowy o zamówienie nieczęsto zawierane są na dłuższy czas niż 4 lata.
  6. To, że ustawa przewiduje szczególny tryb uchylenia skutków prawnych umowy z przyczyny naruszenia określonych regulacji dotyczących zamówień publicznych, nie oznacza, że w odniesieniu do takich umów nie znajdą zastosowania przepisy k.c. dotyczące bezwzględnej nieważności umowy.
  7. Jeśli więc zachodzi przypadek bezwzględnej nieważności umowy z innych przyczyn niż dotyczące naruszeń procedur udzielania zamówień publicznych wymienionych w art. 457 ust. 1 ustawy, strony umowy, jak też inne podmioty posiadające interes prawny, będą uprawnione do wystąpienia z powództwem o stwierdzenie nieważności umowy w trybie i na zasadach określonych treścią art. 189 k.p.c.
29.09.2020
03.01.2021
Hanna Drynkorn