Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 134 ustawy
- Omawiany przepis stanowi instrukcję co do zawartości specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) w przetargu nieograniczonym i stanowi odpowiednik art. 34 poprzedniej ustawy. W poprzedniej ustawie dokument ten nazywał się specyfikacją istotnych warunków zamówienia (SIWZ).
- Elementy SWZ zostały podzielone pomiędzy dwa ustępy. Pierwszy z nich zawiera elementy, które muszą znaleźć się w każdym SWZ. Natomiast ustęp 2 zawiera elementy, które muszą się znaleźć w SWZ w szczególnych przypadkach – są one pochodną ukształtowania zamówienia w określony sposób przez samego zamawiającego. Większość z nich bowiem jest opatrzona warunkiem „jeżeli zamawiający przewiduje…”.
- Specyfikacja zawiera przede wszystkim informacje mające ułatwić komunikację wykonawców z zamawiającym. Nie wszystkie elementy jednego typu zostały wskazane obok siebie, lecz systematyzując je, można je zaliczyć do kilku grup. Są to:
- nazwa oraz adres zamawiającego, numer telefonu, adres poczty elektronicznej oraz strony internetowej prowadzonego postępowania,
- adres strony internetowej, na której udostępniane będą zmiany i wyjaśnienia treści SWZ oraz inne dokumenty zamówienia bezpośrednio związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia,
- informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami, oraz informacje o wymaganiach technicznych i organizacyjnych sporządzania, wysyłania i odbierania korespondencji elektronicznej,
- informacje o sposobie komunikowania się zamawiającego z wykonawcami w inny sposób niż przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, w tym w przypadku zaistnienia jednej z sytuacji określonych w art. 65 ust. 1, art. 66 i art. 69,
- wskazanie osób uprawnionych do komunikowania się z wykonawcami.
- Kolejnym elementem jest określenie trybu zamówienia – przepis art. 134 dotyczy przetargu nieograniczonego, ale odpowiednio stosuje się ten przepis również do innych trybów.
- Bardzo istotnym elementem SWZ jest opis przedmiotu zamówienia. Zasady sporządzania tego opisu zostały omówione w komentarzu do art. 99.
- Z przedmiotem zamówienia związane są informacje o przedmiotowych środkach dowodowych, które również powinny znaleźć się w SWZ. Przedmiotowymi środkami dowodowymi mogą być:
- etykieta – w przypadku zamówień o szczególnych cechach środowiskowych, społecznych lub innych,
- certyfikat wydany przez jednostkę oceniającą zgodność lub sprawozdania z badań przeprowadzonych przez tę jednostkę,
- inne proporcjonalne do przedmiotu zamówienia i związane z nim dokumenty, jeżeli są one niezbędne do przeprowadzenia postępowania.
- SWZ wskazuje także termin wykonania zamówienia. Przy ustalaniu terminu zamawiający powinien mieć na uwadze przepisy art. 434 – 435 ustanawiające zasadę, że umowy o zamówienie powinny być zawierane na czas nie dłuższy niż 4 lata wraz ze wskazaniem wyjątków od tej zasady (tj. możliwość zawarcia umów na czas oznaczony dłuższy niż 4 lata oraz na czas nieoznaczony), jak również art. 436. Zgodnie z art. 436 ust. 1 planowany termin wykonania zamówienia (oraz w razie potrzeby jego poszczególnych części) powinien być określony w dniach, tygodniach, miesiącach lub latach. Odstępstwo od tej zasady poprzez wskazanie daty wykonania umowy jest wskazane tylko wówczas, gdy jest uzasadnione obiektywną przyczyną.
- SWZ zawiera także szereg elementów niezbędnych do przygotowania oferty przez wykonawców. Są to:
- podstawy wykluczenia, o których mowa w art. 108; wskazany przepis określa obligatoryjne przesłanki wykluczenia, czyli takie, które mają zastosowanie do wszystkich zamówień, niezależnie od woli zamawiającego co do ich zastosowania (w przeciwieństwie do przesłanek fakultatywnych),
- informacja o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia; zgodnie z art. 112 ust. 2 warunki udziału w postępowaniu mogą dotyczyć:
- zdolności do występowania w obrocie gospodarczym,
- uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów,
- sytuacji ekonomicznej lub finansowej,
- zdolności technicznej lub zawodowej.
- wykaz podmiotowych środków dowodowych; takie środki dotyczą sytuacji podmiotowej wykonawcy oraz ewentualnie podmiotu udostępniającego zasoby, w przypadku gdy wykonawca angażuje taki podmiot, składając swoją ofertę,
- opis sposobu przygotowywania oferty,
- sposób oraz termin składania ofert, jak również termin otwarcia ofert.
- SWZ zawiera także informacje dotyczące oceny ofert, takie jak sposób obliczenia ceny oraz opis kryteriów oceny ofert, wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert.
- SWZ zawiera również informacje o formalnościach, jakie muszą zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Takimi formalnościami mogą być np. przedstawienie polisy ubezpieczenia OC czy dowodów posiadania przez personel wykonawcy odpowiednich kwalifikacji do wykonania zamówienia (w zakresie, w jakim wymagania te były określone w warunkach zamówienia).
- Istotnym elementem specyfikacji są także projektowane postanowienia umowy w sprawie zamówienia publicznego, które zostaną wprowadzone do umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zazwyczaj przybierają one formę wzoru umowy. Dokument ten jest bardzo istotny z punktu widzenia decyzji wykonawcy dotyczącej złożenia oferty w postępowaniu oraz jej wyceny, bowiem to właśnie ze wzoru umowy wynikają szczegółowe uzgodnienia, takie jak wysokość kar umownych, umowne prawo odstąpienia i wiele innych, które pozwalają wykonawcom na określenie ryzyk związanych z realizacją zamówienia, a w konsekwencji oszacowanie ceny oferty w pełni odpowiadającej warunkom zamówienia.
- SWZ musi także zawierać pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy – są nimi odwołanie do KIO oraz skarga do sądu.
- Pozostałe elementy specyfikacji, wymienione w ust. 2 omawianego przepisu powinny się w niej znaleźć w sytuacji, gdy wynika to z warunków zamówienia ustanowionych przez zamawiającego w konkretnym postępowaniu.