Komentarz do art. 134 ustawy

Komentarz do art. 134 ustawy

  1. Omawiany przepis stanowi instrukcję co do zawartości specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) w przetargu nieograniczonym i stanowi odpowiednik art. 34 poprzedniej ustawy. W poprzedniej ustawie dokument ten nazywał się specyfikacją istotnych warunków zamówienia (SIWZ).
  2. Elementy SWZ zostały podzielone pomiędzy dwa ustępy. Pierwszy z nich zawiera elementy, które muszą znaleźć się w każdym SWZ. Natomiast ustęp 2 zawiera elementy, które muszą się znaleźć w SWZ w szczególnych przypadkach – są one pochodną ukształtowania zamówienia w określony sposób przez samego zamawiającego. Większość z nich bowiem jest opatrzona warunkiem „jeżeli zamawiający przewiduje…”.
  3. Specyfikacja zawiera przede wszystkim informacje mające ułatwić komunikację wykonawców z zamawiającym. Nie wszystkie elementy jednego typu zostały wskazane obok siebie, lecz systematyzując je, można je zaliczyć do kilku grup. Są to:
    • nazwa oraz adres zamawiającego, numer telefonu, adres poczty elektronicznej oraz strony internetowej prowadzonego postępowania,
    • adres strony internetowej, na której udostępniane będą zmiany i wyjaśnienia treści SWZ oraz inne dokumenty zamówienia bezpośrednio związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia,
    • informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami, oraz informacje o wymaganiach technicznych i organizacyjnych sporządzania, wysyłania i odbierania korespondencji elektronicznej,
    • informacje o sposobie komunikowania się zamawiającego z wykonawcami w inny sposób niż przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, w tym w przypadku zaistnienia jednej z sytuacji określonych w art. 65 ust. 1, art. 66 i art. 69,
    • wskazanie osób uprawnionych do komunikowania się z wykonawcami.
  4. Kolejnym elementem jest określenie trybu zamówienia – przepis art. 134 dotyczy przetargu nieograniczonego, ale odpowiednio stosuje się ten przepis również do innych trybów.
  5. Bardzo istotnym elementem SWZ jest opis przedmiotu zamówienia. Zasady sporządzania tego opisu zostały omówione w komentarzu do art. 99.
  6. Z przedmiotem zamówienia związane są informacje o przedmiotowych środkach dowodowych, które również powinny znaleźć się w SWZ. Przedmiotowymi środkami dowodowymi mogą być:
    • etykieta – w przypadku zamówień o szczególnych cechach środowiskowych, społecznych lub innych,
    • certyfikat wydany przez jednostkę oceniającą zgodność lub sprawozdania z badań przeprowadzonych przez tę jednostkę,
    • inne proporcjonalne do przedmiotu zamówienia i związane z nim dokumenty, jeżeli są one niezbędne do przeprowadzenia postępowania.
  7. SWZ wskazuje także termin wykonania zamówienia. Przy ustalaniu terminu zamawiający powinien mieć na uwadze przepisy art. 434435 ustanawiające zasadę, że umowy o zamówienie powinny być zawierane na czas nie dłuższy niż 4 lata wraz ze wskazaniem wyjątków od tej zasady (tj. możliwość zawarcia umów na czas oznaczony dłuższy niż 4 lata oraz na czas nieoznaczony), jak również art. 436. Zgodnie z art. 436 ust. 1 planowany termin wykonania zamówienia (oraz w razie potrzeby jego poszczególnych części) powinien być określony w dniach, tygodniach, miesiącach lub latach. Odstępstwo od tej zasady poprzez wskazanie daty wykonania umowy jest wskazane tylko wówczas, gdy jest uzasadnione obiektywną przyczyną.
  8. SWZ zawiera także szereg elementów niezbędnych do przygotowania oferty przez wykonawców. Są to:
    • podstawy wykluczenia, o których mowa w art. 108; wskazany przepis określa obligatoryjne przesłanki wykluczenia, czyli takie, które mają zastosowanie do wszystkich zamówień, niezależnie od woli zamawiającego co do ich zastosowania (w przeciwieństwie do przesłanek fakultatywnych),
    • informacja o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia; zgodnie z art. 112 ust. 2 warunki udziału w postępowaniu mogą dotyczyć:
      1. zdolności do występowania w obrocie gospodarczym,
      2. uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów,
      3. sytuacji ekonomicznej lub finansowej,
      4. zdolności technicznej lub zawodowej.
    • wykaz podmiotowych środków dowodowych; takie środki dotyczą sytuacji podmiotowej wykonawcy oraz ewentualnie podmiotu udostępniającego zasoby, w przypadku gdy wykonawca angażuje taki podmiot, składając swoją ofertę,
    • opis sposobu przygotowywania oferty,
    • sposób oraz termin składania ofert, jak również termin otwarcia ofert.
  9. SWZ zawiera także informacje dotyczące oceny ofert, takie jak sposób obliczenia ceny oraz opis kryteriów oceny ofert, wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert.
  10. SWZ zawiera również informacje o formalnościach, jakie muszą zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Takimi formalnościami mogą być np. przedstawienie polisy ubezpieczenia OC czy dowodów posiadania przez personel wykonawcy odpowiednich kwalifikacji do wykonania zamówienia (w zakresie, w jakim wymagania te były określone w warunkach zamówienia).
  11. Istotnym elementem specyfikacji są także projektowane postanowienia umowy w sprawie zamówienia publicznego, które zostaną wprowadzone do umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zazwyczaj przybierają one formę wzoru umowy. Dokument ten jest bardzo istotny z punktu widzenia decyzji wykonawcy dotyczącej złożenia oferty w postępowaniu oraz jej wyceny, bowiem to właśnie ze wzoru umowy wynikają szczegółowe uzgodnienia, takie jak wysokość kar umownych, umowne prawo odstąpienia i wiele innych, które pozwalają wykonawcom na określenie ryzyk związanych z realizacją zamówienia, a w konsekwencji oszacowanie ceny oferty w pełni odpowiadającej warunkom zamówienia.
  12. SWZ musi także zawierać pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy – są nimi odwołanie do KIO oraz skarga do sądu.
  13. Pozostałe elementy specyfikacji, wymienione w ust. 2 omawianego przepisu powinny się w niej znaleźć w sytuacji, gdy wynika to z warunków zamówienia ustanowionych przez zamawiającego w konkretnym postępowaniu.
30.12.2020
30.12.2020
Hanna Drynkorn