Komentarz do art. 497 ustawy

Komentarz do art. 497 ustawy

  1. Komitet jest organem doradczym, co wynika wprost z art. 493 Komentowany przepis natomiast przewiduje sposób i formę prawną podejmowania przez Komitet jego działań doradczych.
  2. Komitet podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uchwał, podejmowanych na posiedzeniach (jakkolwiek ust. 4 komentowanej regulacji pozwala też na podejmowanie uchwał w trybie obiegowym, bez fizycznej jednoczesnej obecności wszystkich członków Komitetu), co jest naturalną formą dla ciała kolegialnego. Ustęp drugi precyzuje, że uchwały zapadają 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków Komitetu.
  3. Uwzględniając skład Komitetu – siedmiu członków (art. 495 ust. 1) oraz dwóch przedstawicieli innych organów na prawach członków (art. 495 ust. 2) – należałoby przyjąć, że wymagane kworum wynosi pięciu członków lub przedstawicieli na prawach członków. Jednocześnie przy takiej ilości obecnych podjęcie uchwały będzie wymagało czterech głosów za. Przy obecności wszystkich dziewięciu uprawnionych do głosowania liczba głosów za koniecznych do przegłosowania danej uchwały będzie wynosiła sześć.
  4. W przypadku równej liczby głosów rozstrzygający będzie głos przewodniczącego Komitetu – co jednak może być w praktyce niemożliwe do zastosowania, uwzględniając liczbę członków Komitetu i wskazany rozkład głosów możliwy przy osiąganiu 2/3 głosów za.
  5. Ustęp 5 komentowanego przepisu stanowi pewne superfluum – z art. 495 ust. 2 w stosunku do art. 495 ust. 3 i 4 wynika wyraźnie, że przedstawiciele NIK i RIO działają w komitecie na prawach członka (ergo także z prawem głosu), inne zaproszone osoby natomiast nie.
  6. Minister właściwy do spraw gospodarki jest też kompetentny w zakresie ustalenia regulaminu pracy Komitetu. Następuje to w drodze zarządzenia ministra.
23.12.2020
23.12.2020